آموزش

10 اشتباه در انجام کلیدهای میانبر که باعث مشکل در ویندوز می شود!

گاهی اوقات به علت سریع کار کردن با کیبورد، کلیدهایی را اشتباها با هم فشار می‌دهید ⌨️ که ممکن است موجب اختلال در عملکرد سیستم شود یا چیزی را فعال کند که حالا نمی‌دانید چگونه برطرفش کنید. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه ۱۰ اشتباه در انجام کلیدهای میانبر که باعث مشکل در ویندوز می شود می‌پردازیم.

مشکلاتی که با زدن کلید ترکیبی اشتباه در ویندوز رخ میدهد!

 ۱۰ Keyboard Shortcuts Users Keep Hitting by Mistake

ویندوز کلیدهای ترکیبی و میانبر را به علت انجام سریع‌تر و بهتر کارها تعبیه کرده است اما گاهی از عملکرد برخی از آن‌ها اطلاعی ندارید و در هنگام انجام کار اشتباه در انجام کلیدهای میانبر رخ می‌دهد. در این حالت یا چیزی از کار می‌افتد یا چیزی فعال می‌شود که نمی‌دانید چگونه آن را از کار بیندازید. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه مشکلاتی که با زدن کلید ترکیبی اشتباه در ویندوز رخ میدهد! می‌پردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مشکل چرخش صفحه ویندوز

10 اشتباه در انجام کلیدهای میانبر که باعث مشکل در ویندوز می شود!

زدن کلید ترکیبی اشتباه در ویندوز می‌تواند موجب چرخش ناگهانی صفحه شود. این مشکل به علت فشردن Ctrl + Alt + Arrow keys رخ می‌دهد. برای درست کردن این مشکل، کافی است دوباره این کلیدهای ترکیبی را بگیرید. برای استفاده از Arrow keys، دکمه فلش به سمت بالا را بگیرید.

10 اشتباه در انجام کلیدهای میانبر که باعث مشکل در ویندوز می شود!

این مشکل فقط برای دستگاه‌هایی رخ می‌دهد که کارت گرافیک Intel دارند. اگر با کلید میانبر نتوانستید مشکل را حل کنید، به Settings  و سپس System بروید. حال  Display را انتخاب کنید. به پایین صفحه بیایید تا Scale and layout را پیدا کنید. قسمت Display Orientation را به Landscape تغییر دهید.

روش‌های دیگر رفع این مشکل را می‌توانید در مطلب ۳ روش رفع مشکل برعکس شدن صفحه مانیتور در ویندوز مشاهده کنید.

چرا رمز عبور اشتباه است؟ به علت روشن بودن Caps Lock

10 اشتباه در انجام کلیدهای میانبر که باعث مشکل در ویندوز می شود!

ارور پسورد اشتباه در سایت می‌تواند به خاطر روشن بودن دکمه Caps Lock باشد. برخی از کیبوردها برای این دکمه چراغی دارند که در صورت فشردن آن، روشن می‌شود. برخی از سایت‌ها نیز به شما هشدار می‌دهند که Caps Lock روشن است. کافی است دوباره این دکمه را فشار دهید تا خاموش شود.

علت کار نکردن اعداد کیبورد کامپیوتر در ویندوز: خاموش بودن Num Lock

10 اشتباه در انجام کلیدهای میانبر که باعث مشکل در ویندوز می شود!

گاهی اعداد کیبورد را فشار می‌دهید اما به جای نوشته شدن عدد، از آن‌ها به عنوان کلیدهای بالا، پایین، چپ و راست استفاده می‌شود. گاهی هم اصلا این اعداد کار نمی‌کنند. علت کار نکردن اعداد کیبورد کامپیوتر در ویندوز می‌تواند خاموش بودن دکمه Num Lock باشد.

برخی از کیبوردها برای این دکمه چراغی دارند که از روی آن می‌توانید از کار افتادن Num lock را تشخیص دهید. کافی است روی این دکمه دوباره بزنید تا روشن شود. در برخی از کیبوردها که بخش اعداد را ندارند، خاموش بودن این دکمه موجب تغییر عملکرد برخی از دکمه‌های دیگر می‌شود.  بعضی از کیبوردها اصلا این دکمه را ندارند اما برای فعال کردن Num Lock می‌توانند از Function key یا دکمه Fn استفاده کنند.

حل مشکل تغییر سایز خودکار صفحه نمایش

10 اشتباه در انجام کلیدهای میانبر که باعث مشکل در ویندوز می شود!

تغییر سایز خودکار صفحه نمایش به علت نگه داشتن دکمه CTRL و کلید چرخشی موس اتفاقا می‌افتد. این کار باعث زوم شدن و کوچک شدن صفحه می‌شود. اگر خود به خود این اتفاق می‌افتد، ممکن است کلید CTRL گیر کرده باشد. برای رفع زوم شدن کافی است کلید CTRL را با عدد ۰ بگیرید تا تصویر به حالت قبلی برگردد.

برطرف کردن مشکل خارج نشدن از فول اسکرین

10 اشتباه در انجام کلیدهای میانبر که باعث مشکل در ویندوز می شود!

مشکل خارج نشدن از فول اسکرین به سادگی حل می‌شود. در اکثر برنامه‌ها کافی است F11 را فشار دهید. با Alt + F4 هم می‌توانید از برنامه به طور کلی خارج شوید. در برخی دیگر از موارد هم کافی است روی Esc بزنید.

بهترین کلیدهای شورتکات را می‌توانید در مطلب بهترین کلیدهای ترکیبی میانبر کیبورد در برنامه‌ها و محیط ویندوز مشاهده کنید.

زدن کلید ترکیبی اشتباه در اکسل و جا به جایی صفحه

10 اشتباه در انجام کلیدهای میانبر که باعث مشکل در ویندوز می شود!

در حالت پیش فرض فشردن کلیدهای جهت در Excel، موجب انتقال دادن سلول فعلی می‌شود. اگر Scroll Lock روشن باشد، کلیدهای جهت کل صفحه را تکان می‌دهند و به عنوان مثال، جهت پایین، صفحه را به پایین می‌برد. برخی از کیبوردها دارای چراغ Scroll Lock هستند. اگر این چراغ روشن است، دکمه Scroll Lock را فشار دهید تا خاموش و غیرفعال شود. اگر هم چراغی وجود ندارد، این دکمه را یک بار فشار دهید و بار دیگر روی صفحه اکسل بروید و تغییرات را مشاهده کنید.

اکسل دارای کلیدهای میانبر زیادی است که کاربردی‌ترین آن‌ها را می‌توانید در مطلب ۳۵ کلید میانبر کاربردی اکسل برای ویندوز و مک مشاهده کنید.

زدن کلید ترکیبی اشتباه در ویندوز و پاک شدن متن هنگام تایپ

10 اشتباه در انجام کلیدهای میانبر که باعث مشکل در ویندوز می شود!

گاهی با زدن کلید ترکیبی اشتباه در ویندوز، متن بعدی که تایپ می‌کنید، پاک می‌شود. این مشکل به علت دکمه Insert رخ می‌دهد. در چنین حالتی، شکل ظاهری نشانگر هم متفاوت می‌شود و حالت چشمک زن ندارد. برای حل این مشکل کافی است روی دکمه Insert بزنید.

حل مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

10 اشتباه در انجام کلیدهای میانبر که باعث مشکل در ویندوز می شود!

کار نکردن تاپ پد لپ تاپ هم به سادگی حل می‌شود. در برخی از لپ تاپ‌ها ترکیب دکمه Fn با دکمه‌ای دیگر موجب خاموش شدن تاچ پد می‌شود. در بعضی دیگر نیز دکمه‌ای برای این کار تعبیه شده است که اگر آن را به تنهایی فشار دهید، تاچ پد از کار می‌افتد. برای حل مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ، کافی است این دکمه را پیدا کنید و فشار دهید. در اکثر لپ تاپ‌ها این دکمه F5 است که اگر همزمان با آن Fn را فشار دهید، تاچ پد از کار می‌افتد و با فشار دادن دوباره این ترکیب به حالت اولیه برمی‌گردد.

زدن کلید ترکیبی اشتباه در ویندوز و اجرا شدن Sticky Keys

10 اشتباه در انجام کلیدهای میانبر که باعث مشکل در ویندوز می شود!

اگر با مشکلات متعددی رو به رو شده‌اید، صدای بوق می‌شنوید، اسکرین به صورت خودکار بزرگ و کوچک می‌شود، متن‌ها خود به خود هایلایت می‌شوند و…، احتمالا Sticky Keys را فعال کرده‌اید. به صورت پیش فرض، اگر کلید Shift را ۵ بار پشت سر هم فشار دهید، این حالت فعال می‌شود. اگر در اعلانی که می‌آید YES را بزنید، آن را فعال می‌کنید. برای غیرفعال کردن این مورد، کلید Shift را ۵ بار پشت سر هم فشار دهید. سپس صدای بوقی خواهید شنید.

برای رفع این مورد در ویندوز ۱۰، به Settings و سپس Ease of Access بروید. حال به Keyboard بروید و زیر بخش Use Sticky Keys تیک گزینه Allow the shortcut key to start Sticky Keys را بردارید.

Toggle Keys و Filter Keys نیز مشکل مشابهی را ایجاد می‌کنند که می‌توانید تیک آن‌ها را هم در این بخش بردارید.

فشردن کلید ترکیبی اشتباه و عدم امکان تایپ کردن

10 اشتباه در انجام کلیدهای میانبر که باعث مشکل در ویندوز می شود!

اشتباه در انجام کلیدهای میانبر همیشه موجب بروز یک مشکل مشخص نمی‌شود و گاهی چندین مشکل را به صورت همزمان ایجاد می‌کند. گاهی نمی‌دانید چه کلید ترکیبی اشتباهی را فشرده‌اید که چنین مشکلاتی به وجود آمده است. در چنین شرایطی مطمئن شوید که Keyboard layout یا زبان اشتباهی را انتخاب نکرده باشید. برای تغییر بین زبان‌ها می‌توانید از Win + Space استفاده کنید. هر زبانی را که برای تایپ کردن نمی‌خواهید، حذف کنید. برای این کار به Settings و سپس Time & language بروید. حال وارد بخش Language شوید و زبان‌های اضافی را حذف کنید.

حتی ممکن است دچار اشتباه در انجام کلیدهای میانبر نشده باشید و دکمه‌هایی را با هم نفشرده باشید اما دکمه‌ای گیر کرده باشد و موجب بروز ایراد و مشکل شود. دکمه‌های CTRL، WIN و Alt را چک کنید. گاهی مشکل با ری‌استارت کردن حل می‌شود. همیشه زیر دکمه‌ها را تمیز کنید تا چیزی گیر نکند و موجب کار نکردن دکمه شود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودبه بررسی مشکلاتی پرداختیم که با زدن کلید ترکیبی اشتباه در ویندوز رخ می‌دهد و راهکارهایی برای حل این مشکلات ارائه دادیم. کیبورد شما دچار چه مشکلی شده است؟ آیا موفق شدید این مشکل را برطرف کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا