آموزش

آموزش 6 روش موثر برای رفع نویز ضبط ماشین

نویز انداختن ضبط ماشین 🔊 می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. مخصوصا زمانی که چند ساعتی بخواهید رانندگی کنید و در مسیر به رادیو یا آهنگ گوش بدهید. صدا از طریق سیم‌هایی با سیگنال الکتریکی به بلندگوهای اتومبیل شما ارسال می‌شود. در این میان سیگنال‌های دستگاه‌های دیگر مثل خطوط برقی می‌توانند موجب مشکلات سیستم صوتی ماشین شوند. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش ۶ روش موثر برای رفع نویز ضبط ماشین می‌پردازیم.

رفع صدای نویز سیستم صوتی ماشین

?How to Get Rid of Static Noise in Car Speakers

هر چیزی که قادر به تولید میدان الکتریکی باشد، می‌تواند باعث صدای نویز باند ماشین شود. چیزهای زیادی در خود ماشین وجود دارند که میتوانند زمینه‌های الکتریکی ایجاد کنند، چیزهایی مثل موتور برف پاک‌کن، دینام و… . این لوازم سطوح مختلفی از نویز استاتیک را ایجاد می‌کنند. این مشکل را با روش‌های مختلفی می‌توانید برطرف کنید. در این مطلب از لینک 2 دانلودروش گرفتن نویز ضبط ماشین را توضیح می‌دهیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

چگونه نویز ضبط ماشین را بگیریم؟ شناسایی علت

پیش از هر کاری باید علت نویز در سیستم صوتی ماشین را بیابید. دلایل مختلفی موجب بروز این نویزها شود. ممکن است علت این نویز تخریب سیگنال در نتیجه تداخل RF باشد. اصولا کابلِ آنتن بدون محافظ یا سیمی که بیش از حد به آنتن نزدیک است، موجب تداخل الکترو مغناطیسی می‌شود. گاهی مشکل از رادیو یا لوازم جانبی آن است.

کابل‌های PCA متصل به اجزای صوتی اتومبیل، می‌توانند دلیل دیگر بروز نویز باشند. برای تشخیص این مورد، باید آنان را از آمپلی فایر جدا کنید. پس از جدا کردن کابل‌ها، هر دو طرف کابل پچ را به جک ورودی چپ و راست آپلی فایر خود وصل کنید. سپس هم موتور و هم سیستم صوتی را روشن کنید. اگر صدای نویز از بین رفت، کابل‌ها را دوباره به آپلی فایر متصل کنید و آنان را از رسیور جدا کنید.

چگونه نویز ضبط ماشین را بگیریم؟

اگر همچنان نویز را می‌شنوید، کابل‌های پچ شما موجب صدای نویز می‌شوند. در این حالت سعی کنید این کابل‌ها را به فاصله ۴۰ الی ۴۵ سانتیمتر از کابل برق جدا کنید. البته ممکن است نیاز باشد کابل پچ جدید بخرید. از کابل‌های RCA ارزان قیمت استفاده نکنید. زیرا این کابل‌ها عایق و رسانایی لازم برای انحراف سر و صدا در بدنه فلزی وسیله نقلیه را ندارند.

به خاطر داشته باشید که میزان نویز ساکن دریافتی توسط ماشین تا حد زیادی به اندازه ناحیه حلقه بستگی دارد. اگر هر چه این حلقه کوچکتر باشد، نویز کمتری دریافت خواهید کرد.

اگر نویز از کابل نیست، احتمالا از طریق آنتن ایجاد می‌شود. برای عیب‌یابی، کابل‌های پچ را دوباره به آمپلی‌فایر وصل کنید. سپس آنتن را از برق بکشید. اگر نویز از بین رفت، نویزگیر آنتن تهیه کنید. اگر حتی پس از جدا کردن آنتن نویز همچنان ادامه دارد، ممکن است مشکل از کابل اصلی آمپلی‌فایر باشد. بهتر است کابلی ضخیم‌تر تهیه کنید.

رفع نویز سیستم صوتی ماشین و رادیو

رفع نویز سیستم صوتی ماشین

اگر تنها در زمان پخش رادیو این صدا را می‌شنوید، مشکل از آنتن، تنظیم‌کننده یا برخی منابع خارجی است. اگر با جا به جا شدن ماشین صدای نویز کم یا زیاد می‌شود، در برخی مکان‌ها نویزی وجود ندارد و در بعضی دیگر از اماکن زیادتر است، مشکل خارجی است. در این حالت، این مشکل به آنتن‌دهی رادیو در آن مکان برمی‌گردد و کاری از شما ساخته نیست.

به عنوان مثال، ممکن است در ارتفاعات نویز داشته باشید اما در وسط شهر مشکلی وجود نداشته باشد. در این حالت کابل اتصال به زمین را بررسی کنید. برای این کار باید سیم‌ها را پیدا کنید. در نتیجه، نیاز است که پوشش یونیت را کنار بزنید، پانل داشبورد را بردارید و سیم‌ها را بیابید. اگر اتصالات شل است یا زنگ‌زدگی و خوردگی مشاهده می‌کنید، باید سیم‌ها را تمیز یا در صورت نیاز تعویض کنید. یونیت‌ها باید محکم باشند تا آنتن به درستی عمل کند.

بهتر است برای رفع نویز سیستم صوتی ماشین آنتن رادیو را جدا کنید و ببینید همچنان نویز وجود دارد. گاهی تکان دادن آنتن و جا به جا کردن آن می‌تواند مشکل را حل کند. اگر آنتن خراب باشد، بهتر است آن را تعویض کنید.

ممکن است مشکل از آمپلی‌فایر باشد. در این حالت باید سیم‌های آن را جدا کنید و همه چیز را بدون اتصال سیم‌ها چک کنید. همچنین ببنید آیا نویز سیستم هنگام گاز دادن رخ می‌دهد یا خیر.

در ادامه روش‌های رفع صدا و نویز گیر ضبط ماشین را توضیح می‌دهیم و بای موارد گفته شده راه حل می‌آوریم.

از بین بردن نویز ضبط ماشین با جدا کردن رسیور از داشبورد

چگونه نویز ضبط ماشین را بگیریم؟

ممکن است علت نویز استاتیک خود سیستم باشد. به این نویز استاتیک تابشی گفته می‌شود. هنگام پخش سی دی، گیرنده را از داشبورد خارج کنید. اگر پس از این کار نویز برطرف شد، نویز استاتیک در سیستم صوتی اتومبیل شما ایجاد می‌شود. برای رفع نویز بلندگو ماشین در این حالت، می‌توانید از فویل محافظ مغناطیسی استفاده کنید. این فویل از پشت گیرنده محافظت می‌کند. به عنوان مثال، اجازه نمی‌دهد اجزایی مثل ساعت اتومبیل شما که می‌توانند موجب بروز نویز شوند، روی این بخش تاثیر خاصی بگذارند.

حذف نویز آمپلی فایر با خاموش کردن سیستم صوتی و جدا کردن سیم اسپیکرها

نویز گیر ضبط ماشین

در اکثر مواقع نویز استاتیک از طریق سیم‌های بلندگو وارد می‌شود. برای آزمایش سیم‌ها و برای رفع نویز باند ضبط ماشین به این روش، سیستم صوتی را خاموش کنید. سپس سیم‌های بلندگو را از آپلی‌فایر جدا کنید. حال ماشین خود را روشن کنید. اگر نویز همچنان ادامه دارد، به احتمال زیاد در سیم‌ها جریان دارد. اکنون سیم‌ها را مجددا قرار دهید یا آنان را با فویل محافظ، محافظت کنید. در آخر اطمینان حاصل کنید که سیم‌های بلندگو کاملا نصب شده باشند و هیچ گونه شکافی در سیم وجود نداشته باشد.

اگر سیستم صوتی ماشین شما فلش را نمی‌خواند، مطلب حل مشکل کار نکردن فلش مموری در ضبط ماشین را مطالعه کنید.

رفع نویز ضبط ماشین با چک کردن دینام و باتری ماشین

اگر برای رفع نویز ضبط ماشین، سیم‌ها را تعمیر کردید و همچنان سر و صدا وجود دارد، ممکن است مشکل از سیستم برق خودرو باشد. در این حالت باید باتری ماشین را با بنزین پر کنید. اگر این مسئله نتوانست مشکل را حل کند، از یک مکانیک بخواهید تا دینام و باتری ماشین را بررسی کند. اگر ماشین شما قدیمی است و مدت زیادی است که از آن استفاده نکرده‌اید، احتمالا صدای نویز به خاطر احتراق است.

برای تشخیص این مورد، باید به صداها توجه کنید. این صدا با توجه به سرعت تغییر می‌کند. در این حالت باید از سیم‌های محافظت شده هسته کربنی و سیم پیچ کوئل استفاده کنید. از درپوش توزیع نیز استفاده کنید. اگر نویز همچنان ادامه دارد، ممکن است سیستم جرقه‌ زنی اتومبیل شما مشکلی داشته باشد و رابط اتصال به زمین آن خراب باشد. این رابط اگر ضعیف باشد، این مشکل را به سایر موارد مانند کاپوت، تهویه هوا و سیستم اگزوز پخش می‌کند.

برای یادگیری نحوه اتصال بلوتوث گوشی به ضبط، مطلب روش اتصال گوشی به ضبط ماشین با بلوتوث را مطالعه کنید.

رفع نویز افتادن روی ضبط ماشین با فیلتر صوتی

اگر مشکل مربوط به صدای موتور می‌شود، آن را تنها زمانی می‌شنوید که موتور روشن است. میزان صدا نیز با توجه به طول دور موتور تغییر می‌کند. در این حالت احتمالا مشکل از دینام است. سرعت آن معمولا با سرعت موتور متفاوت است. معمولا بیشتر نویزهای استاتیک در نتیجه اتصالات زمینی ضعیف ایجاد می‌شوند. در صورت ایجاد صدای نویز این سیم باید به فلز برهنه وصل شده باشد. گاهی اوقات می‌توان با نصب فیلتر نویز این مشکل برطرف می‌شود.

رفع نویز افتادن روی ضبط ماشین

همچنین می‌توانید آمپلی فایر ماشین را با استفاده از پایه یا سوارخ‌بان پلاستیکی از شاسی خودرو جدا کنید. زیرا آمپلی فایر نباید با بخش فلزی در ارتباط باشد. اگر این عمل جواب نداد، از کابل پچ متفاوت استفاده کنید. اگر نویز در صورت روشن یا خاموش بودن موتور همچنان ادامه دارد، باید به دنبال دلایل دیگر ایجاد صدا باشید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش روش‌های حذف نویز ضبط ماشین پرداختیم. شما از کدام روش برای حل این مشکل استفاده کردید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا