آموزش

Page Authority و Domain Authority چیست؟ نحوه محاسبه آنها

برای این که بتوانید امتیاز سایت خود را متوجه شوید باید به Page Authority و Domain Authority توجه کنید. 🔎 در این مطلب از لینک 2 دانلودبه سوال Page Authority و Domain Authority چیست؟ نحوه محاسبه آنها پاسخ می دهیم.

PA و DA چیست؟

?What’s the Difference Between Domain Authority and Page Authority

امتیاز سایت شما معیار مهمی برای نشان دادن موفقیت آن است. این امتیاز تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. دو امتیاز مهم وجود دارد که باید برای بالا بردن کیفیت و رتبه سایت خود به آن ها توجه کنید. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش ابزارهای سئو و Page Authority و Domain Authority میپردازیم.

پیج آتوریتی یا Page Authority چیست؟

Page Authority (PA) امتیازی است که توسط Moz ایجاد شده است و پیش بینی می کند یک صفحه خاص چه رتبه‌ای در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) دارد. امتیازهای Page Authority از یک تا ۱۰۰ متغیر است. هر چه نمره بالاتر باشد، رتبه سایت بهتر است.

PA را می‌توان با Link Explorer بررسی کرد. Page Authority بر اساس داده‌های ایندکس سایت محاسبه می‌شود. ده‌ها عامل را در نظر می‌گیرد. مانند Domain Authority، از یک مدل یادگیری ماشینی برای شناسایی الگوریتمی استفاده می‌کند که بهترین همبستگی را با رتبه‌بندی در بین هزاران SERP که رغیب شما هستند، دارند. سپس با استفاده از این محاسبات خاص پیج آتوریتی را ایجاد می‌کند.

معنی آتوریتی و امتیازدهی آن

آتوریتی سایت

امتیازدهی را بر اساس یک مقیاس الگوریتمی صد نمره‌ای در نظر بگیرید. افزایش امتیاز خود از ۲۰ به ۳۰ بسیار ساده تر از افزایش امتیاز از ۷۰ به ۸۰ است. به دلیل نحوه محاسبه اعتبار صفحه، بهتر است هنگام انجام تحقیق در نتایج جستجو و تعیین اینکه کدام صفحات ممکن است قدرتمندتر باشند، از آن به عنوان یک معیار مقایسه ای (به جای نمره مطلق و مشخص) استفاده شود. از آنجایی که این ابزار مقایسه ای است، لزوماً امتیاز Page Authority «خوب» یا «بد» وجود ندارد.

برای آشنایی با بهترین سایت های اشتراک گذاری لینک، مطلب بهترین سرویس های به اشتراک گذاشتن مطالب و لینک سایت را مطالعه کنید.

پیج آتوریتی چیست و از کجا می‌توان آن را پیدا کرد؟

برای فهمیدن اعتبار دامنه سایت می‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. در Moz می‌توانید با استفاده از Link Explorer، MozBar، ابزار محاسبه سئوی Moz و بخش SERP Analysis در Keyword Explorer این کار را انجام دهید.

برای این که بتوانید میزان بازدید سایت را متوجه شوید، مطلب روش های مشاهده و اطلاع از آمار بازدید روزانه، ماهانه و.. سایت ها را مطالعه کنید.

تعریف فنی Page Authority

Page Authority به همان روش Domain Authority محاسبه می شود اما در سطح یک صفحه در نظر گرفته می‌شود. Page Authority بر اساس داده‌های فهرست وب Mozscape محاسبه می‌شود و شامل تعداد پیوندها و ده‌ها عامل دیگر (در مجموع بیش از ۴۰) است.

نکته مهم این است که عناصر خاص On-page مانند استفاده از کلمه کلیدی یا بهینه سازی محتوا را در نظر نمی گیرد.

Domain Authority همانند Page Authority یک امتیاز کلی است و به سختی می‌توان آن را مستقیما تحت تاثیر قرار داد. این امتیاز از مجموعه ای از معیارها تشکیل شده است که هر کدام بر دیگری تاثیر می‌گذارند. در واقع یک وابستگی چند عاملی وجود دارد. از آن جایی که گوگل هنگام رتبه بندی یک صفحه فاکتورهای زیادی را در نظر می گیرد، برای محاسبه دقیق این مورد نیاز باید این فاکتورها را در نظر داشته باشید. با توجه به این که اعتبار صفحه به عوامل مختلفی بستگی دارد، امکان این هم وجود دارد که به دلایل زیادی رتبه سایت شما در نوسان باشد.

Domain Authority چیست و چرا اهمیت دارد؟

Domain Authority (DA) یک امتیاز رتبه‌بندی موتور جستجو است که توسط Moz ایجاد شده است که احتمال رتبه‌بندی یک وب‌سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) را پیش‌بینی می‌کند. امتیازات Domain Authority از یک تا ۱۰۰ متغیر است و هر چه امتیاز بیشتر باشد، رتبه‌بندی بهتر است.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره بک لینکف مطلب بک لینک سازی در سئو را مطالعه کنید.

Domain Authority چگونه محاسبه می شود؟

آتوریتی سایت

Domain Authority با ارزیابی عوامل متعدد، از جمله پیوند دادن دامنه‌های ریشه و تعداد کل پیوندها، در یک امتیاز DA محاسبه می‌شود. سپس می توان از این امتیاز هنگام مقایسه وب سایت ها یا ردیابی “قدرت رتبه بندی” یک وب سایت در طول زمان استفاده کرد. Domain Authority یک فاکتور رتبه بندی گوگل نیست و هیچ تاثیری بر SERP ها ندارد.

از زمان به‌روزرسانی Domain Authority 2.0 در اوایل سال ۲۰۱۹، محاسبه امتیاز DA دامنه از پیش‌بینی‌های یک الگوریتم یادگیری ماشین در مورد اینکه Google چقدر از آن دامنه در نتایج جستجوی خود استفاده می‌کند، به دست می‌آید.

اگر احتمال اینکه دامنه A در Google SERP ظاهر شود، بیشتر از دامنه B باشد، انتظار داریم DA دامنه A بالاتر از DA دامنه B باشد.

از آنجایی که DA مبتنی بر محاسبات یادگیری ماشینی است، امتیاز سایت شما ممکن است نقاط داده‌ای بیشتر، کمتر یا متفاوتی را در محاسبات مختلف نشان دهد. به عنوان مثال، اگر facebook.com یک میلیارد لینک جدید به دست آورد،

DA هر سایت دیگری نسبت به فیس بوک کاهش می یابد. از آنجایی که دامنه‌های معتبرتر مانند فیس‌بوک، پروفایل‌های لینکی بسیار بزرگ‌تری خواهند داشت، فضای بیشتری با DA بالا را اشغال می‌کنند و فضای کمتری را در انتهای بالاتر مقیاس برای دامنه‌های دیگر با پروفایل‌های پیوند قوی‌تر باقی می‌گذارند. بنابراین، افزایش امتیاز از ۲۰ به ۳۰ بسیار ساده تر از افزایش آن از ۷۰ به ۸۰ است. به همین دلیل، مهم است که از Domain Authority به عنوان یک معیار مقایسه ای به جای یک معیار مطلق استفاده کنید.

نحوه بررسی و محاسبه دامین اتوریتی

برای انجام این کار می توانید از Link Explorer ابزار Moz، MozBar یا بخش SERP Analysis در Keyword Explorer استفاده کنید. در بخش Pro ابزار Moz و Moz API نیز امکان محاسبه وجود دارد.

بررسی اعتبار دامنه سایت و تشخیص خوب یا بد بودن آن

Page Authority و Domain Authority

به طور کلی، سایت هایی که تعداد لینک خارجی بالا و باکیفیتی دارند (مانند wikipedia.com یا google.com)، در رتبه بالاتر Domain Authority قرار دارند.

در حالی که مشاغل کوچک و وب سایت هایی با لینک های ورودی کمتر ممکن است DA بسیار پایین تری داشته باشند. برای درک بهتر این قضیه می‌توانید فهرست ۵۰۰ سایت برتر Moz را ببینید تا متوجه تاثیر این اعتبار شوید.

یک وب‌سایت کاملاً جدید همیشه با امتیاز Domain Authority یک شروع می‌شود.  این امتیاز با افزایش بک لینک‌های معتبر در طول زمان افزایش می‌یابد.

از آنجایی که Domain Authority پیش بینی کننده توانایی سایت برای رتبه بندی در چشم انداز رقابتی منحصر به فرد آن است، شما نباید DA هدف خود را در خلاء انتخاب کنید.

به امتیازات DA سایت‌هایی که مستقیماً در SERP با آن‌ها رقابت می‌کنید، نگاه کنید و امتیاز بالاتری نسبت به رقبای خود کسب کنید.

DA در بهترین حالت به عنوان یک معیار مقایسه ای در زمان بررسی سایت هایی که در SERP های هدف شما هستند، استفاده می شود. همچنین ممکن است این سایت ها پروفایل های لینکی قوی تری نسبت به شما داشته باشند. در واقع این سایت ها رقبای واقعی شما هستند. از آنجایی که معیار نسبی است، چیزی به نام امتیاز Domain Authority کاملاً «خوب»، «متوسط» یا «بد» وجود ندارد. فقط نمرات “خوب”، “متوسط” یا “بد” در چارچوب یک چشم انداز رقابتی خاص وجود دارد.

نحوه افزایش Domain Authority سایت

بهترین راه برای تأثیرگذاری بر معیار Domain Authority، بهبود کلی سئو سایت است. در این راه باید بر کیفیت و کمیت لینک های خارجی که به سایت شما اشاره می کنند، توجه کنید. از آنجایی که Domain Authority داده‌های زیادی را جمع‌آوری می‌کند، تأثیر مستقیم بر آن دشوار است.

این معیار برای پیش‌بینی میزان رقابتی بودن یک سایت خاص در نتایج جستجوی Google است. گوگل نیز فاکتورهای رتبه‌بندی بسیاری را در تعیین رتبه‌بندی خود در نظر می‌گیرد.

چرا Domain Authority تغییر می‌کند؟

از آنجایی که Domain Authority شامل معیارها و محاسبات متعددی است، مشخص کردن علت دقیق تغییر می تواند چالش برانگیز باشد. اگر امتیاز سایت شما بالا یا پایین رفته است، عوامل بالقوه تأثیرگذار زیادی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

سایت‌هایی که دارای بالاترین اعتبار هستند، رشد لینک قابل توجهی را داشته اند که فرآیند مقیاس‌بندی را منحرف می‌کند.

ممکن است در جاهایی لینک شده باشید که در رتبه بندی گوگل تاثیر ندارند.

Domain Authority شما در انتهای پایین طیف امتیازدهی قرار دارد. بنابراین بیشتر تحت تأثیر نوسانات مقیاس قرار می گیرد.

سایت شما تحت تأثیر اجرای Domain Authority 2.0 در سال ۲۰۱۹ قرار گرفت که به دلیل بازسازی و بهبود روش محاسبه DA باعث کاهش میانگین ۶ درصدی DA در تمام وب سایت ها شد.

کلید درک نوسانات Domain Authority درک این نکته است که امتیاز هر دامنه به مقایسه با دامنه های دیگر در سراسر مقیاس DA بستگی دارد. به طوری که حتی اگر یک وب سایت SEO خود را بهبود بخشد، ممکن است امتیاز Authority آن همیشه منعکس کننده آن نباشد.

Domain Authority به طور مداوم با هر وب سایت دیگری در مقیاس مقایسه می شود. پس از هر به روز رسانی، محاسبات مجدد به این معنی است که امتیاز یک سایت مشخص می تواند کاهش یابد. حتی اگر آن سایت پروفایل لینک خود را بهبود بخشد.

تفاوت Page Authority و Domain Authority چیست؟

Page Authority و Domain Authority

در نگاه اول ممکن است معیار سنجش این دو آتوریتی سایت مشابه باشند. با این حال، چندین تفاوت، هرچند ظریف، وجود دارد که آنها را متمایز می کند. در ادامه این تفاوت ها را بررسی می کنیم.

هدف

Domain Authority به شما کمک می کند تا از وضعیت سرویس آنلاین خود در مقایسه با رقبا مطلع شوید. همچنین احتمال رتبه بندی وب سایت شما در SERP ها را پیش بینی می کند. از طرف دیگر، Page Authority پیش بینی می‌کند که یک صفحه خاص چگونه در SERP ها رتبه بندی می شوند. این نکته به شما کمک می کند اقداماتی را که برای بهبود یا توسعه نیاز دارید، بر اساس صفحه فردی اولویت بندی و تعریف کنید.

داده‌ها

داده‌های Domain Authority از ابزار نمایه وب Moz استخراج می‌شوند. چندین عامل از جمله پیوندها و لینک دامنه‌های روت در محاسبه در نظر می‌گرفته می شود.

Page Authority بیش از ۴۰ عامل مانند تعداد لینک‌ها و موارد دیگر را در نظر می گیرد. اما استفاده از کلمه کلیدی یا بهینه سازی محتوا را شامل نمی شود.

محاسبات

در زمان محاسبه آتوریتی دامنه، Moz از الگوریتمی استفاده می‌کند که توسط ماشین های یادگیری طراحی شده اند. این ابزار دانه‌های روت پیونددهنده و تعداد لینک های سایت شما را برای محاسبه امتیاز ارزیابی می کند.

امتیاز از ۱ تا ۱۰۰ متغیر است. بسته به رقمی که به دست می آورید، می توانید قدرت رتبه بندی سایت خود را نسبت به رقبا پیگیری کنید.

اعتبار صفحه یا PA نیز با استفاده از یک الگوریتم محاسبه می‌شود. اما تعداد پیوندها و سایر عوامل را در نظر می‌گیرد تا امتیازی از ۱ تا ۱۰۰ را در یک صفحه به دست آورد.

محدوده امتیاز

Domain Authority امتیازی بر اساس کل وب سایت است. در حالی که Page Authority بر اساس یک صفحه وب یا صفحات جداگانه است، نه کل سایت.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودبه بررسی ابزار پیج اتوریتی و اعتبار دامنه پرداختیم. رتبه سایت ، وبلاگ یا صفحه شما چند است؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا