آموزش

Clean Boot چیست؟ نحوه اجرای Clean Boot در ویندوز 10 ، 8 و 7

ویندوز (Microsoft Windows) یک سیستم عامل پیچیده و بزرگ است که غالبا شامل درایور ها، تنظیمات و برنامه های مختلفی می باشد. گاهی اوقات ممکن است یکی از برنامه ها یا تنظیمات، سیستم را دچار مشکل کنند. در این مواقع اجرای فرایند Clean Boot ✨ می تواند در شناسایی و رفع مشکل، کمک کننده باشد. امروز در انزل وبقصد داریم تا ضمن معرفی فرایند Clean Boot در ویندوز، نحوه اجرای آن را هم به شما آموزش دهیم.

آموزش Clean boot ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

How to Preform Windows Clean Boot?

در مواردی ممکن است در هنگام استفاده از ویندوز، تضاد های نرم افزاری به وجود آیند. در این صورت ویندوز به صورت صحیح کار نمی کند. در واقع فرایند Clean Boot در ویندوز به ما در سبک کردن منابع و شناسایی مشکلات کمک می کند. روش های ذکر شده در نسخه های مختلف ویندوز به شکل مشابه در دسترس است.

Clean boot چیست؟

زیبایی یک سیستم عامل خوب این است که شما می توانید تعداد زیادی برنامه و سرویس را نصب کرده و از آن ها استفاده کنید. هنگامی که شما ویندوز را به طور عادی راه اندازی می کنید، تعداد زیادی از سرویس ها و برنامه های اضافی نیز شروع به کار می کنند. اگرچه در ابتدا همه چیز به طور کلی خوب اجرا می شود، اما در نهایت ممکن است با تضاد نرم افزاری رو به رو شوید.

به طور مثال اگر ویندوز شما به درستی کار نکند، آپدیت های رسمی نصب نشوند و مشکلات مختلفی نمایش داده شود، همیشه ایده خوبی است که هرگونه تداخل را بررسی کنید. در این زمان Clean Boot به کمک شما می آید تا بتوانید مشکل را شناسایی و تغییرات لازم را اعمال کنید.

قبل از انجام Clean Boot در ویندوز باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • برای دسترسی به این تنظیمات شما باید به عنوان Administrator در ویندوز وارد شوید.
  • پس از اجرای این فرایند، نگران بازگردانی فرایند نباشید. این ویژگی فقط برای عیب یابی است و پس از آن به سادگی می توانید ویندوز را به حالت عادی برگردانید.

همچنین اگر قصد ورود به Safe Mode ویندوز را هم داشتید، پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش ۶ روش رفتن به حالت Safe Mode ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را هم مطالعه نمایید.

روش اجرای Clean Boot در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷

آماده اجرای Clean Boot هستید؟ پس در این قسمت مراحل انجام این کار را بررسی می کنیم.

ابتدا روی منوی استارت راست کلیک کنید. سپس Search را بزنید.

روش اجرای Clean Boot در ویندوز 10، 8 و 7

عبارت msconfig را وارد کرده و اینتر را بزنید. در نتایج روی Services کلیک کنید.

روش اجرای Clean Boot در ویندوز 10، 8 و 7

گزینه Hide all Microsoft services را فعال کنید. سپس روی Disable all کلیک کنید.

روش اجرای Clean Boot در ویندوز 10، 8 و 7

به تب Startup بروید. روی Open Task Manager کلیک کنید.

روش اجرای Clean Boot در ویندوز 10، 8 و 7

روی هر برنامه startup program که احتمال بروز تداخل را می دهید، کلیک کنید. سپس Disable را بزنید. این فرایند را برای همه startup program تکرار کنید.

روش اجرای Clean Boot در ویندوز 10، 8 و 7

پنجره Task Manager را ببندید. در پنجره باز شده System Configuration روی OK کلیک کنید. ویندوز را ریستارت نمایید.

روش اجرای Clean Boot در ویندوز 10، 8 و 7

نحوه شناسایی مشکل در حالت Clean Boot ویندوز

پس از راه اندازی مجدد کامپیوتر، فقط موارد ضروری راه اندازی می شوند. اگر در نصب یک برنامه، آپدیت و.. مشکلی دارید، می توانید آن را در این حالت تست کنید. اگر مشکل در این حالت هم ادامه داشته باشد، یعنی شما هیچ تداخل نرم افزاری ای ندارید و مشکل در جای دیگری است.

اگر مشکل هنگام Clean Boot نشان داده نشد و رفع شد، یعنی یک تداخل نرم افزاری دارید. حال باید کار را برای یافتن برنامه مشکل دار شروع کنید. بهترین راه برای انجام این کار تکرار مراحل گفته شده با این تفاوت که نیمی از سرویس ها را باید فعال کنید.

روش اجرای Clean Boot در ویندوز 10، 8 و 7

به طور مثال نیمه بالای تمام سرویس های غیر مایکروسافت را دوباره فعال کنید. پس از راه انداری مجدد کامپیوتر، مشکل را تست کنید. اگر مشکل رفع شده باشد، اگر مشکل نشان داده نشد، مراحل را تکرار کرده و این بار فقط نیمه پایین تمام سرویس های غیر از مایکروسافت را فعال کنید. اگر مشکل رفع شد، پس از پیدا کردن محدوده، این کار را تکرار کرده و جستجو را محدود تر کنید. این کار را باید آنقدر تکرار کنید تا عامل مشکل را شناسایی کنید.

در صورتی که نیاز به استفاده از Run را هم داشتید، مطالعه مطلب Run ویندوز کجاست؟ ۶ روش دسترسی به پنجره Run ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

خروج از حالت Clean boot ویندوز ۱۰ و..

روی منو استارت راست کلیک کرده و Search را بزنید.

خروج از حالت Clean boot ویندوز 10 و..

عبارت msconfig را وارد و اینتر کنید. روی Services کلیک کنید.

خروج از حالت Clean boot ویندوز 10 و..

گزینه Hide all Microsoft services را فعال کنید. روی Enable all کلیک کنید. (البته می توانید با انتخاب گزینه Normal startup در تب General، مراحل زیر را خلاصه کنید)

خروج از حالت Clean boot ویندوز 10 و..

باکس offending startup service را هم فعال کنید. روی Startup کلیک کنید.

خروج از حالت Clean boot ویندوز 10 و..

Open Task Manager را زده و برنامه های startup را انتخاب کنید.

خروج از حالت Clean boot ویندوز 10 و..

Enable را بزنید. این فرایند را برای همه برنامه های startup تکرار کنید. Task Manager را ببندید.

خروج از حالت Clean boot ویندوز 10 و..

در پیام نمایش داده شده OK را زده و روی Restart کلیک کنید.

خروج از حالت Clean boot ویندوز 10 و..

در پایان برای آشنایی بیشتر با سرویس های غیر ضروری، مطالعه مطلب معرفی و غیرفعال کردن سرویس های غیر ضروری ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز نحوه فعال سازی Clean boot در ویندوز و کارایی آن را به شما آموزش دادیم. می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه نحوه بوت تمیز ویندوز ۱۰ را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا