تازه ها

ماهی سنگسر دارای چه خواصی می باشد ؟

خواص ماهی سنگسر

ماهی سنگسر :

ماهی سنگسر کتابی شکل و دارای پوستی نقره ای رنگ است که گاهی قرمز می شود و فلس های بزرگی دارد. از خواص ماهی سنگسر می توان به سفیدی نسبتاً زیاد گوشت و استخوان و سرخ کردن فیله آن اشاره کرد و برای کباب کردن بسیار مناسب است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید علت نامگذاری این ماهی به « سنگسر = سنگ سر » ، سنگریزه های شنوایی یا اتولیت در سر این ماهی می باشد . این ماهی در اقیانوس های مختلف نیز یافت می شود و در دیگر نقاط جهان آن را با نام ” Javelin Fish ” می شناسند.

 

زیستگاه ماهی سنگسر:

ماهی سنگسر در خلیج فارس و دریای عمان، اقیانوس هند، دریای عرب، اقیانوس اطلس، خلیج عدن ، سواحل استرالیا، دریای زرد، دریای اندونزی، اقیانوس آرام پراکنش دارند.

تغذیه آن بیشتر از سخت پوستان و ماهی ها مانند خرچنگ،میگو ، کرم های پرتار ، خیار دریایی و… می باشد.

پراکنش آن در دنیا در مناطق صخره‌ای مرجانی و مصبها، از آبهای خیلی کم عمق ساحل تا عمق زیر ۷۵متری دیده می‌شوند.

صید آن به وسیله ترال کف، رشته قلاب کف، تورگوشگیر، گرگور است.

ماهی سنگسر چه ویژگی هایی دارد؟

ماهی سنگسر منبع عالی پروتئین است و پروتئین موجود در آن از کیفیت بالایی برخوردار است. پروتئین موجود در این نوع ماهی به راحتی در دستگاه گوارش هضم و جذب می شود. اکثر مردم هرمزگان از این ماهی استفاده می کنند. یکی از محبوب ترین ماهی ها در جنوب است.

خاصیت های  ماهی سنگسر بسیار زیاد بوده و خرید ماهی سنگسر به واسطه گوشت لذیذ و خواص زیاد آن در میان افرادی که مصرف ماهی را به صورت مرتب در برنامه غذایی خود دارند، رونق فراوان دارد.

میزان صید ماهی سنگسر با توجه به تقاضای بالا از سراسر نقاط کشور ، زیاد است و صیادان اغلب این ماهی را در سواحل دریا صید می کنند.

کل چربی موجود در 100 گرم ماهی سنگسر تنها 1 درصد می باشد. هر ۱۰۰ گرم گوشت ماهی سنگسر دارای مقادیر زیادی در حدود ۱۹ گرم پروتئین و 4 گرم چربی و 5 گرم کربوهیدرات می باشد.

 

خواص ماهی سنگسر

  • این ماهی دارای گوشت سفید، نرم با انسجام کافی پس از طبخ می‌‌باشد.
  • گوشت ماهی سنگسر دارای تیغ و استخوان بسیار کمی است.
  • قلیه ماهی جنوب یکی از پرطرفدارترین غذاهای دریایی در کشور ایران بوده و این ماهی برای طبخ قلیه ماهی بسیار مناسب می‌‌باشد.
  • علاوه بر تامین نیاز پروتئینی بدن، ماهی سنگسر دارای کالری بسیار کمی است و به افرادی که دارای رژیم غذایی لاغری هستند توصیه می‌‌گردد.
  • ماهی سنگسر به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی پتاسیم، سدیم و ویتامین های گروه B در عملکرد مغز و بهبود سیستم عصبی تاثیر بسزایی دارد.
  • اسیدهای چرب امگا3 موجود در گوشت ماهی سنگسر منجر به تنظیم و کنترل فعالیت‌‌های مهم متابولیکی بدن می‌‌گردد.
  • این ماهی به دلیل دارابودن ترکیبی از مواد مغذی به عنوان یک ماده غذایی کامل محسوب شده و مصرف آن به بیماران قلبی، کودکان، زنان باردار و افراد مسن توصیه می‌‌شود.
  • گوشت سنگسر جنوب جهت تقویت و بهبود سلامت پوست و مو کارآمد و موثر می‌‌باشد. ماهی سنگسر منبع غنی از ویتامین A است که مصرف منظم آن بینایی را تقویت می‌‌کند.
ماهی سنگسر دارای چه خواصی می باشد ؟
ماهی سنگسر دارای چه خواصی می باشد ؟

ارزش غذایی تشکیل دهنده ماهی سنگسر

همه مواد خوراکی که مصرف می کنید، به طور طبیعی دارای ارزش غذایی زیاد یا اندکی است. ماهی ها هم از این مورد استثنا نیستند. در ادامه ارزش غذایی ماهی سنگسر را با هم بررسی می کنیم.

ارزش غذایی صد گرم ماهی سنگسر

  • انرژی                            84 کیلوکالری
  • چربی                            0.4 گرم
  • کربوهیدرات                    0.5 گرم
  • پروتئین                         19.5 کیلوکالری

ارزش غذایی از نظر دسته مواد معدنی

  • فسفر                            219 میلی گرم
  • کلسیم                          23 میلی گرم
  • آهن                             0.7 میلی گرم
  • پتاسیم                          460 میلی گرم

ارزش غذایی از نظر دسته ویتامین ها

  • ویتامین C                    ندارد
  • ویتامین B3                  3.0 میلی گرم
  • ویتامین B2                  0.10 میلی گرم
  • ویتامین B1                  0.01 میلی گرم

 

ماهی سنگسر در چه کشور هایی یافت می شود؟

این نوع ماهی علاوه بر آب های ایران، در دیگر کشورهایی همچون: هند، عمان، کویت، مصر، سومالی، فیلیپین، مالزی، اندونزی، استرالیا، ژاپن، آفریقای جنوبی و دیگر کشورها یافت می شود.

تشخیص تازگی ماهی سنگسر به چه صورت است ؟

گوشت داخلی ماهی سنگسر به رنگ سفید است و طعم و بافت نرمی دارد. ماهی سنگسر جزو ماهی های گوشت خوار به حساب می آید و از خرچنگ، ماهی، ستاره دریایی و دیگر موجودات زنده تغذیه می کند.

برای فهمیدن تازگی این ماهی نیز، همانند دیگر ماهی ها می توانید از مشام خودتان استفاده کنید. ماهی های تازه نباید بوی زخم و نامطبوعی از خود ساطع کند. همچنین فلس ماهی های تازه به آسانی از هم جدا نمی شوند. یک روش دیگر برای تشخیص دادن تازه بودن ماهی، فشار ددن بر پوست آن است. با انگشت خود فشار کوچکی بر بدنه ماهی ها وارد کنید.

اگر جای انگشت شما بر بدن ماهی ماند، نشان دهنده این است که آن ماهی تازه نیست. اما ماهی های تازه بدنه سفت و مقاومی دارند. روش دیگر تشخیص، آبشش های ماهی است. ماهی تازه دارای آبشش قرمز و صورتی رنگ می باشد. در حالی که ماهی مانده رنگ سفیده و روشنی دارد. با این نکات شما می توانید به راحتی تفاوت بین ماهی تازه و مانده را تشخیص دهید.

ماهی سنگسر دارای چه خواصی می باشد ؟
ماهی سنگسر دارای چه خواصی می باشد ؟

روش پاک کردن ماهی سنگسر

پولک های این ماهی بسیار درشت و سفت هستند که پاک کردن آن را کمی سخت و زمان بر می سازد . به طور معمول  از وزن محصول پس از پاک کردن به میزان دور ریز محصول کم می شود.

پاک شده: شکافی زیر شکم ماهی ایجاد کرده و محتویات شکم و آبشش آن را خارج می کنیم. پولک ماهی را می زنیم اما سر و دم زده نمی شود. میزان دور ریز مدل پاک شده:200 الی 250 گرم

فیله شده: در این قسمت سر و دم ماهی پاک شده را می زنیم. سپس آن را از پهلو و به موازات مهره ها برش می دهیم و استخوان ها را جدا می کنیم. میزان دور ریز مدل فیله شده: 400 الی 450 گرم

قطعه شده: در این قسمت سر و دم ماهی پاک شده را میزنیم و سپس آن را به شکل قطعات مکعبی هم اندازه برش می دهیم. میزان دور ریز مدل قطعه شده:250 الی 300 گرم

فروشگاه اینترنتی اودریا

اودریا معتبرترین فروشگاه آنلاین محصولات دریایی با هدف ارائه آبزیان درجه یک و مرغوب به سراسر کشور ، با دسترسی آسان خرید اینترنتی ، در کوتاه ترین زمان سفارشات مشتریان عزیز را در بسته بندی های کاملاً بهداشتی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا