آموزش

بررسی عوارض پاک كردن تاتو با ليزر

پاک کردن تاتو با لیزر 👩‍⚕️ از خواص فیزیکی ترمولیز به منظور حذف رنگدانه های تاتو استفاده می کنید. با توسعه لیزرهای Q-Switched ، این تکنیک با نتایج کلی خوب و عوارض کمی همراه بوده است. با این حال لیزر نمی تواند همیشه تاتوهای شما را به طور کامل کند و همچنین خطراتی مانند جای زخم، تغییر رنگدانه، تیره شدن جوهر و غیره را به همراه دارد. این کار باید با احتیاط کامل انجام شود تا از مشکلات پیش بینی نشده جلوگیری کرد. اگر در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتری دارید امروز ما در لینک 2 دانلودبه بررسی عوارض پاک کردن تاتو با لیزر خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

خطرات پاک کردن تاتو با لیزر

Laser Tattoo Removal, Precautions and Unwanted Effects

بسیاری از مردم دیر یا زود از تاتویی که کرده اند خسته یا پشیمان می شوند. این امر منجر به افزایش تقاضا برای روش های موثر و ایمن پاک کردن تاتو شده است. از سال ۱۹۳۳ میلادی در بسیاری از مطب ها و بیمارستان ها از لیزر QS برای پاک کردن تاتو استفاده شده است.

عوارض پاک کردن تاتو با لیزر آرگون و کربن دی اکسید

در سال های متمادی، از تکنیک های جراحی مختلف برای پاک کردن تاتو استفاده شده است اما عوارض جانبی زیادی مانند ایجاد اسکار و احتباس رندانه ها رخ داده است. گرم کردن و سوزاندن پوست (مانند استفاده از آتش، زغال چوب و سیگار) به منظور خلاص شدن از شر رنگدانه تاتو قرن هاست استفاده می شود.

در دهه ۱۹۸۰ میلادی پاک کردن تاتو به شیوه ای کنترل شده تر با گرم و مادون قرمز تست شد. با این حال اسکار به دلیل آسیب حرارتی غیر اختصاصی بافت پوست رایج بود. بعد از آن استفاده از لیزر (مانند لیزر آرگون)  مورد تست قرار گرفت. اما از آنجایی که طول موج ها برای جوهر تاتو غیر اختصاصی بود تا حد زیادی توسط ملانین و هموگلوبین جذب می شد، این روش اغلب با همان مشکلات قبلی خاتمه یافت و باعث ایجاد زخم می شد.

به جای لیزر آرگون از روش جایگزین دیگری به نان لیزر کربن دی اکسید استفاده شد که از تبخیر لایه های بالایی پوست به عنوان مکانیسم اصلی برای پاک کردن جوهر تاتو استفاده می کرد. با این حال این روش هم اغلب منجر به زخم های ضخیم و رنگدانه های باقی مانده می شد.

در تصور زیر شما فردی که به گواتر مبتلا بوده است را مشاهده می کنید که برای مخفی کردن برآمدگی زیر گردن خود از تاتو شمنیستی استفاده کرده است. بعد از چند جلسه لیزر درمانی التهاب تا حدی در ناحیه گردن ایجاد شده و قسمتی از پوست دچار هیپرپیگمانتاسیون (تیره شدن بخشی از پوست نسبت به بخش های دیگر) شده است. این تنها چند نمونه از عوارض پاک کردن تاتو با لیزر می باشد.

عوارض پاک کردن تاتو با لیزر آگون و کربن دی اکسید

عوارض لیزر تاتو به دلیل استفاده از رنگ جوهرهای متنوع

اصل فتوترمولیز انتخابی اندرسون و پریش در سال ۱۹۸۳ تحولی برای پاک کردن تاتو ایجاد کرد. آنها پیشنهاد کردند که اگر طول موج به خوبی توسط هدف جذب شود گرمای تولید شده از لیزر روی هدف محدود می شود. با توجه به اینکه ذرات جوهر بسیار کوچک هستند و تنها در کسری از ثانیه گرما را حفظ می کنند، باید از پالس های بسیار کوتاه استفاده کرد. با معرفی لیزرهای موسوم به QS در دهه ۱۹۹۰ میلادی، با طول موج های خاص که به خوبی توسط ذرات جوهر جذب می شدند و با مدت زمان پالس تنها نانو ثانیه ای، استاندارد طلایی برای پاک کردن تاتو با لیزر ایجاد شد. همچنین نشان داده است که به نظر می رسد مکانیسم مهمی از امواج فوتو-آکوستیک ایجاد شده توسط تفاوت های حرارتی در پوست وجود دارد که به این اثر کمک می کند.

متداول ترین رنگ تاتو سیاه است و به دنبال آن آبی، سبز، قرمز، زرد و نارنجی در لیست قرار می گیرند. همه این رنگ ها دارای جذب طول موج های مختلفی هستند که از حدود ۴۲۰ تا ۸۰۰ نانومتر متغیر است.

یک لیزر مناسب با طول موج مشخص بر اساس این اصل انتخاب می شود. با این حال، امروزه، به‌ویژه در تاتوهای حرفه‌ای، طیف گسترده‌ای از ترکیب رنگ‌ها وجود دارد که گاهی اوقات پیش‌بینی واکنش رنگدانه به طول موج لیزر انتخابی را به چالش می‌کشد. این مشکل به‌ویژه در تاتوهای به اصطلاح کاوری که روی تاتوهای قدیمی ایجاد می شوند دیده می شود.

اگر طول موج مناسب و پارامترهای قابل تنظیم مانند اندازه نقطه انتخاب شوند، تجمع گرما در رنگ مورد نظر منجر به تکه تکه شدن جوهر می‌شود و بافت اطراف آن در امان است. بلافاصله پس از لیزر درمانی، سفیدی مورد انتظار پوست مشاهده می شود و این معمولاً نشانه ای از جذب نور خوب توسط جوهر است. این واکنش نشان دهنده واکوئولیزاسیون پوستی و اپیدرمی به دلیل تشکیل بخار موضعی است و اغلب با خونریزی طبیعی تا حد متوسط ​​همراه است. پوست در ۲-۷ روز آینده بهبود می یابد.

برای جلوگیری از عفونت باکتریایی، استفاده از پماد یا پانسمان ضد عفونی کننده در این دوره توصیه می شود. در هفته‌های بعد از لیزر، رنگدانه خالکوبی توسط سلول‌های ایمنی مانند ماکروفاژها و لنفوسیت‌ها از طریق غدد لنفاوی پاک می‌شود. با این حال، جایی که جوهر بعد از اینکه گره های لنفاوی هنوز ایجاد نشده اند، می رود، این بدان معناست که درک کامل همه مسیرهای ایمونولوژیک درگیر هنوز وجود ندارد. بنابراین، سوالاتی در مورد ایمنی ذرات جوهر در مورد سمیت بالقوه آنها، قبل و بعد از لیزر درمانی و خواص آلرژی زا و سرطان زا وجود دارد. این نگرانی ها باعث شده است که تعدادی از پزشکان از پاک کردن تاتو با لیزر دست بکشند.

اگر از لیزر برای برداشتن تاتو، موهای زائد و غیره استفاده می کنید و می خواهید بدانید که سرطان زا است می توانید مطلب عوارض لیزر موهای زائد ، آیا لیزر سرطان زاست؟ را مطالعه بفرمایید.

آیا با لیزر درمانی تاتو به طور کامل پاک می شود؟

بیمار باید به طور کامل در مورد اینکه لیزر تاتو در واقع شامل چه فرایندی است آگاهی پیدا کند. یک تصور رایج و اشتباه در بین مردم این است که پاک کردن تاتو آسان است. چندین جلسه لیزر درمانی همیشه مورد نیاز است و در بسیاری از مواقع امکان پاک کردن کامل تاتو وجود ندارد، مخصوصاً برای مواردی که چند لایه از پوست را درگیر کرده اند و روی تاتوهای قبلی خالکوبی کرده اند.

در مشاوره اولیه تعداد جلسات لیزر مورد نیاز توسط متخصصین تخمین زده می شود. به طور خلاصه، نوع پوست تیره تر، جوهر خالکوبی متراکم؛ حرفه ای بودن، پیچیده بودن تاتوها و داشتن رنگ های مختلف؛ و خالکوبی دیستال روی اندام ها نیاز به جلسات لیزر درمانی بیشتری دارد. در برخی موارد تا ۲۰ جلسه یا بیشتر نیاز است. تاتوهای مبتدی معمولا راحت تر پاک می شوند

بسته به عوامل ذکر شده در بالا، در درصد قابل توجهی از بیماران، مقداری رنگدانه می ماند که در برابر حذف بیشتر لیزر مقاومت می کند. ممکن است وسوسه انگیز باشد که در پارامترهای درمانی تهاجمی تر عمل کنید یا از فواصل درمانی کوتاه تر استفاده کنید، اما از آنجایی که جوهر تاتو توسط سلول های ماکروفاژ پوستی چندین هفته پس از هر عمل لیزر پاک می شود، بسیار مهم است که فاصله درمانی حداقل ۶ تا ۸ هفته باشد. گزارش شده است که هفته فواصل درمانی کوتاه‌تر با فعالیت سلول‌های ایمنی تداخل پیدا می‌کند و حتی ممکن است خطر ایجاد اسکار و احتباس جوهر را افزایش دهد .

اگر تاتو دارای ویژگی های زیادی باشد که پاکسازی کامل را غیرممکن می کند، ممکن است عاقلانه تر باشد که بیمار را از هرگونه لیزر درمانی منصرف کنید. برای جلوگیری از اختلاف نظر بر سر نتیجه یا موارد دیگر، بهتر است که قبل و در طول دوره درمان از تاتو عکس گرفته شود.

ارزیابی پزشکی قبل از پاک کردن تاتو با لیزر

زنان باردار یا شیرده تحت لیزر درمانی قرار نمی گیرند. علاوه بر این، بیماران مبتلا به دیابت شدید، به دلیل کاهش ترمیم زخم و خطر بالاتر عفونت نباید لیزر درمانی شوند. با توجه به ایمنی پرسنل، ویروس نقص ایمنی انسانی یا هپاتیت می تواند یک عامل خطر باشد.

با این حال، طبق اطلاعات گزارش شده، هیچ موردی از انتقال بیماری به جراح با لیزر گزارش نشده است. علاوه بر این، برخی از داروها ممکن است با نتیجه موفقیت آمیز تداخل داشته باشند. به طور مثال رتینوئیدها در برخی موارد پتانسیل ایجاد اسکار را افزایش می دهد. دانستن اینکه آیا بیمار آلرژی دارد یا خیر، باید بررسی شود. سوال در مورد اسکارهای اولیه مهم است زیرا می تواند نشان دهد که آیا بیمار تمایل به تشکیل اسکارهای هیپرتروفیک یا کلوئید دارد یا خیر. در صورت مشکوک بودن به افزایش خطر اسکار، باید اطلاعات لازم به فرد داده شود. برای احتیاط، می توان از پماد کورتیکواستروئید و پانسمان سیلیکونی پس از هر لیزر درمانی استفاده کرد.

اقدامات احتیاطی عوارض پاک کردن تاتو ابرو با لیزر

حتی اگر میزان عوارض پاک کردن تاتو ابرو، تاتو خط چشم و غیره با لیزر کم باشد هنوز هم خطرات کلی وجود دارد که باید قبل از لیزر درمانی در نظر گرفته شوند. به طور مثال گر اپراتور یا پرسنل درمان آموزش و تجربه مناسبی نداشته باشند استفاده از دستگاه لیزر ایمن نخواهد بود.

حتی اگر هدف پاک کردن تاتو ترمولیز باشد، انتخاب اشتباه طول موج، جریان یا عرض پالس به این هدف نمی رسد و در عوض باعث آسیب پوستی و عوارض جانبی طولانی مدت می شود. تنظیمات پارامتری که به خوبی و به طور ایمن برای یک بیمار کار می کند ممکن است در بیمار دیگر به دلیل تفاوت در بافت پوست و رنگدانه مناسب نباشد. گاهی اوقات بهتر است ابتدا درمان را روی یک سطح کوچک انجام دهید، به خصوص اگر در مورد انتخاب صحیح طول موج و پاسخ ذرات جوهر عدم اطمینان وجود داشته باشد.

ارزیابی پوست قبل از پاک کردن تاتو با لیزر

در برخی موارد واکنش های پوستی، خال ها و تومورهایی وجود دارد که قبل از لیزر درمانی باید ارزیابی شوند. به عنوان مثال، پسوریازیس، گلسنگ و ویتیلیگو را می توان با تاتو (پدیده کوبنر) و همچنین به طور بالقوه با روش لیزر تشدید کرد. سایر واکنش‌های بافت‌شناسی در تاتو ممکن است واکنش‌هایی به خود رنگدانه باشد، و این واکنش‌ها می‌توانند گرانولوم یا لیکنوئید باشند، و گاهی اوقات حتی ممکن است شبه‌لنفوم ایجاد شود.

همه اینها می تواند یک چالش تشخیصی باشد. علاوه بر این، تومورهای مختلفی مانند بازالیوما، کارسینوم و ملانوم بدخیم می توانند در داخل یک تاتو ایجاد شوند. اینکه آیا این یک تصادف است یا در واقع توسط تاتو ایجاد شده است، مشخص نیست.

یک قانون کلی این است که هرگز تاتو را روی یک ضایعه رنگدانه ای اعمال نکنید و قبل از برداشتن تاتو، همیشه یک خال یا تومور را برای تشخیص هیستوپاتولوژیک از بین ببرید. در نهایت باید از عوارض عفونی اجتناب کرد و در صورت وجود علائم عفونت فعال پوستی اعم از باکتریایی یا ویروسی، لیزر درمانی به تعویق بیافتد و عفونت درمان شود. بعلاوه، اگر خالکوبی در نزدیکی ناحیه ای با عفونت تبخال متناوب غیرفعال است، مثلاً دهان، باید پیشگیری از تبخال را در نظر گرفت تا از فعال شدن مجدد آن جلوگیری شود.

اسکار یا جای زخم یکی از عوارض پاک کردن تاتو خط چشم با لیزر

خطر ایجاد اسکار ناشی از پاک کردن تاتو با لیزر به طور کلی کم یا فقط چند درصد گزارش شده است. با این حال، استفاده از جریان انرژی بیش از حد بالا و اندازه منطقه خیلی بزرگ، خطر آسیب حرارتی عمیق‌تر را افزایش می‌دهد و در نتیجه جای زخم احتمالی دارد.

در صورت مشاهده التهاب زیاد پس از لیزر، می توان از یک دستگاه خنک کننده همراه با پماد کورتیکواستروئیدی قوی استفاده کرد. در یک سری از تاتوهای مقاوم به درمان گزارش شده، حدود ۱۸٫۸-۲۵٪، احتمالاً به دلیل درمان شدیدتر، دچار اسکار شدند.

اگر نیاز به نفوذ عمیق‌تر وجود دارد، به جای افزایش فلوئنس، ابتدا باید اندازه لکه بزرگ‌تری را امتحان کرد تا نور کمتری در پوست پخش شود و در نتیجه آسیب کمتری ایجاد شود. با این حال، حتی با این استراتژی خطراتی وجود دارد. اگرچه ممکن است از پارامترهای مناسب استفاده شود، با یک واکنش بافتی کافی، به خوبی ثابت شده است که با جلسات متعدد لیزر، خطر فیبروز و همچنین هیپوپیگمانتاسیون یا هیپرپیگمانتاسیون پس از التهابی به تدریج افزایش می یابد.

هیپرپیگمانتاسیون یکی از عوارض پاک کردن تاتو ابرو با لیزر

هایپر و هیپوپیگمانتاسیون به عنوان اثرات نامطلوب پاک کردن تاتو با لیزر شایع تر از اسکار است . هایپرپیگمانتاسیون ممکن است به دنبال التهاب یا چندین لیزر درمانی باشد. در پوست‌های تیره‌تر با ملانین بیشتر شایع‌تر است و اغلب می‌تواند حتی پس از یک واکنش لیزری کافی ایجاد شود.

هایپرپیگمانتاسیون را می توان با فواصل طولانی تری مدیریت کرد و اجازه داد رنگدانه به تدریج محو شود. اغلب تجویز یک ماده سفید کننده مانند هیدروکینون ۲-۴ درصد می تواند مفید باشد. در همه موارد، باید از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش اجتناب شود.

خطر هیپوپیگمانتاسیون نه تنها با فلوانس های بسیار زیاد و التهاب متعاقب آن افزایش می یابد، بلکه در صورت استفاده از طول موج های کوتاه تر نیز افزایش می یابد زیرا این به معنای جذب رقابتی بالقوه توسط ملانوزوم ها در لایه پایه اپیدرم است.

در نتیجه، برای جلوگیری از هیپوپیگمانتاسیون در بیماران با پوست تیره، طول موج های طولانی تر و فلوئنس های کمتر ترجیح داده می شود. اگر هیپوپیگمانتاسیون دیده شود، فواصل درمان طولانی تر می تواند ارزش داشته باشد تا پوست و ملانوزوم های آن زمان برای بهبودی داشته باشند. اغلب اوقات، از دست دادن رنگدانه موقت است، اما ممکن است برای چندین ماه یا سال باقی بماند. با این حال، برخی از نویسندگان از دست دادن دائمی رنگدانه ملانین را در ۱۰٪ از همه موارد گزارش می کنند.

باقی ماندن و تیره شدن جوهر بعد از پاک کردن تاتو چشم با لیزر

رنگدانه های سیاه و آبی اغلب جزو مواردی هستند که به سادگی پاک می شوند، با این وجود رنگ های سبز هم به طور میانگین قابل پاک شدن هستند. اما رنگ های سفید، بنفش، فیروزه ای، زرد، نارنجی و رنگ های گوشتی به ندرت به طور کامل پاک می شوند.

گاهی اوقات، به جای لیزر QS، می توان از لیزر رنگی پالسی (۵۱۰ نانومتر) برای درمان رنگدانه در طیف قرمز-زرد استفاده کرد. تیره شدن متناقض جوهر ممکن است پس از درمان با لیزر QS رخ دهد، به خصوص در خالکوبی های حاوی دی اکسید تیتانیوم، مانند جوهر سفید، که اغلب برای افزودن درخشندگی به دیگر جوهرهای تاتو استفاده می شود.

تیره شدن جوهر همچنین ممکن است به دلیل اکسید آهن موجود در خالکوبی های آرایشی با رنگ گوشت، که اغلب به عنوان آرایش دائمی استفاده می شود، ایجاد شود. این مکانیسم احتمالاً به دلیل کاهش شیمیایی رنگدانه با نور لیزر است. در تصور زیر شما می توانید باقی ماندن جوهر بعد از پاک کردن تاتو خط لب را مشاهده کنید.

باقی ماندن و تیره شدن جوهر بعد از پاک کردن تاتو چشم با لیزر

آیا لیزر تاتو باعث ریزش ابرو میشود؟

در تروماتیک تاتو یا خالکوبی ناشی از ضربه ذرات رنگدانه ای در پوست فرو می روند. معمولا از این نوع تاتو برای پر کردن ابرو استفاده می کنند. در این نوع تاتو مواد مختلف را در داخل پوست وارد می کنند که از این بین می توان به آسفالت و رنگ ماشین اشاره کرد. حتی جوهر هندی و زغال را با استفاده از سوزن به داخل پوست وارد می کنند.

در این نوع وضعیت خطر خاصی را ایجاد می شود زیرا مواد می توانند در طول درمان لیزر منفجر شوند و اسکارهای حفره ای در پوست بیمار ایجاد کنند. موفقیت در پاک کردن خالکوبی آسیب زا به عمق و اندازه ذرات بستگی دارد. ممکن است موادی که عمیقاً جاسازی شده اند به طور کامل پاک نشوند و بیمار باید از این موضوع مطلع شود. مواد سخت تر، به عنوان مثال آسفالت و رنگ ماشین، به درمان بیشتری نیاز دارند، در حالی که مواد نرم تر، مانند خاک و ریمل، به درمان کمتر نیاز دارند. اگر ذرات خیلی بزرگ باشند، لیزر برای هدف قرار دادن آنها با پالس های کوتاه خود کافی نخواهد بود. با آسیب دیدن لایه های عمیق پوست موهای ابرو دچار ریزش می شوند و نازک می شوند و در نتیجه خالی می شود.

آیا لیزر تاتو باعث ریزش ابرو میشود؟

واکنش های آلرژیک یکی دیگر از عوارض پاک کردن تاتو با لیزر

اگر بیمار به تاتو آلرژی داشته باشد، این به عنوان یک درماتیت آلرژیک معمولی یا به صورت یک واکنش گرانولوماتوز یا لیکنوئید در مناطق رنگی خاص ظاهر می شود. شایع‌ترین واکنش آلرژیک به رنگدانه قرمز است، اما آلرژی به انواع رنگ‌ها می‌تواند ایجاد شود که کمترین آن رنگ سیاه است.

گاهی اوقات، مدت زیادی طول می کشد (یکسال یا بیشتر) تا آلرژی ایجاد شود.  این به دلیل تغییرات شیمیایی در جوهر در طول زمان است که نور خورشید عامل مهمی است. خود درمان با لیزر همچنین در موارد نادر می‌تواند باعث ایجاد حساسیت به جوهر شده شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، پس از درمان با لیزر QS، جوهر تاتو توسط سلول هایی که قطعات جوهر را از طریق سیستم لنفاوی منتقل می کنند پاک می شود. در نتیجه، خطر بالقوه واکنش سیستمیک به ذرات جوهر پس از لیزر درمانی وجود دارد، به خصوص اگر یک واکنش آلرژیک موضعی وجود داشته باشد. بنابراین آمادگی برای چنین واکنشی ضروری است.

واکنش های آلرژیک یکی دیگر از عوارض پاک کردن تاتو با لیزر

سایر عوارض پاک کردن تاتو با لیزر چیست؟

پاک کردن تاتو با لیزر تضمین نمی کند که در طول فرایند هیچ عارضه جانبی نخواهید داشت، اما علائم در مقایسه با سایر روش های پاک کردن تاتو، جزئی و کمتر ناراحت کننده خواهد بود. سایر عوارض پاک کردن تاتو با لیزر عبارتند از:

تاول: این یکی از عوارض پاک کردن تاتو با لیزر است که به این دلیل رخ می دهد که لیزر رگ های خونی را گرم کرده و باعث شکستن آنها می شود. این تاول ها معمولا سطحی هستند، حاوی آب و جوهر هستند و در عرض ۳ تا ۱۴ روز بهبود می یابند.

پوسته پوسته شدن: پوسته پوسته شدن پوست در عرض هشت ساعت تا سه روز پس از جلسه لیزر درمانی شما ایجاد می شود. خوشبختانه، حدود دو هفته بعد بهبود می یابند.

خارش: خارش نشانه آن است که بدن در حال بهبود است، زیرا خارش سیستم ایمنی بدن شما است که ناحیه ضعیف را هدف قرار می دهد. بهتر است از خاراندن محل خودداری کنید.

بیرون زدن فوم سفید : در حالی که فوم سفیدی که از خالکوبی شما خارج می شود، عجیب به نظر می رسد، اما نتیجه گرمای ناشی از نفوذ لیزر است که دی اکسید کربن را از پوست شما آزاد می کند.

تورم : گرما گاهی اوقات می تواند باعث تورم شود که وقتی سیستم ایمنی بدن شما متوجه شود که هیچ خطری وجود ندارد، دوباره کاهش می یابد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در لینک 2 دانلودبه بررسی عوارض پاک کردن تاتو با لیزر پرداختیم. آیا شما تجربه پاک کردن تاتو ابرو، خط چشم، خط لب و غیره را داشته اید؟ آیا بعد از پاک کردن تاتوی خود دچار عارضه شدید؟ از نظر شما بهترین و کم خطرترین راه حل کدام است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا