آموزش

آموزش 5 روش حل مشکل پرینت نگرفتن چاپگر در شبکه

برای این که پرینتر 🖨️ بتواند فایلی را از کامپیوتر چاپ کند، باید این دو دستگاه راه به هم متصل کنید. گاهی هر چقدر هم سعی می‌کنید کامپیوتر نمی‌تواند پرینتر شبکه را شناسایی و فایل را چاپ کند. برای این مشکل راه حل‌هایی وجود دارد. در این مطلب از انزل وببه آموزش ۵ روش حل مشکل پرینت نگرفتن چاپگر در شبکه می‌پردازیم.

رفع مشکل عدم پرینت گرفتن در شبکه

?How to Fix Network Printer not Printing

گاهی به دلایل مختلفی کامپیوتر نمی‌تواند پرینتر را شناسایی کند. در نتیجه، شما نمی‌توانید فایل خود را به Printer ارسال کنید و با مشکل پرینت نگرفتن چاپگر رو به رو می‌شوید. برای حل این مشکل روش‌هایی وجود دارد. در این مطلب از انزل وبروش‌های حل مشکل در پرینت گرفتن پرینتر شبکه را آموزش می‌دهیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

رفع مشکل پرینترهای تحت شبکه از طریق Control Panel

پرینتر با کمک شبکه داخلی یا وای فای به کامپیوتر متصل می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید از کابل USB برای متصل کردن آن به کامپیوتر استفاده کنید. برای این که پرینتر به کامپیوتر وصل شود باید Print sharing را فعال کنید. در نتیجه، پیش از هر چیزی برای این که مشکل پرینت نگرفتن در شبکه به وجود نیاید، باید آن را به درستی به کامپیوتر وصل کنید.

پرینت نگرفتن چاپگر

برای این کار به Control Panel بروید. سپس وارد بخش Printers & scanners شوید. حال وارد بخش Add a printer or scanner شوید. در ویندوز ۷ باید ابتدا به Devices and Printers بروید. وقتی گزینه Add a printer or scanner را بزنید، کامپیوتر جستجو را شروع می‌کند و لیستی از دستگاه‌ها را برایتان می‌آورد. زمانی که نام پرینتر خود را دیدید، روی آن کلیک کنید. سپس روی Add device کلیک کنید تا دستگاه به کامپیوتر وصل شود.

پرینت نگرفتن چاپگر

حل مشکل عدم پرینت در شبکه با Troubleshooting

گاهی ممکن است نام پرینتر خود را در فهرست دستگاه‌ها مشاهده نکنید. در نتیجه، نمی‌توانید پرینتر را به کامپیوتر وصل کنید. ابتدا مطمئن شوید که پرینتر روشن است. اگر هم روشن است، آن را یک بار Restart کنید. پیش از روشن کردن چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را روشن کنید.

علاوه بر این، مطمئن شوید که کامپیوتر و پرینتر به یک شبکه اینترنتی متصل هستند. اگر نام دستگاه را مشاهده نمی‌کنید، زیر لیست نام پرینترها و دستگاه‌ها گزینه The printer that I want isn’t listed قرار دارد. روی آن بزنید تا کامپیوتر جستجو را دقیق‌تر و بیشتر انجام دهد.

پرینت نگرفتن چاپگر

اگر همچنان با متصل شدن به Printer مشکل دارید، روی نام آن کلیک کنید و Manage را بزنید. حال وارد بخش Manage your device می‌شوید. به پایین صفحه بروید و روی Run the troubleshooter کلیک کنید. حال صبر کنید تا ویندوز مشکلات را پیدا کند. اگر مشکلی وجود داشته باشد، در صفحه‌ای برایتان نمایش داده می‌شود. اگر گزینه Apply this fix را انتخاب کنید، ویندوز مشکل را بررسی می‌کند و سعی می‌کند ان را برطرف کند.

پرینت نگرفتن چاپگر

اگر گزینه Skip this fix را انتخاب کنید، ویندوز به دنبال مشکلات دیگر خواهد گشت. اگر مشکل دیگری پیدا شود، ویندوز دوباره از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید مشل را حل کنید یا خیر و همان دو گزینه را دوباره مشاهده خواهید کرد. با توجه به مشکلی که ویندوز پیدا می‌کند، راه حل‌ها متفاوت خواهد بود.

رفع مشکل پرینترهای تحت شبکه در بخش Find a printer by other options

مشکل پرینت نگرفتن در شبکه را می‌توانید از بخش Find a printer by other options هم حل کنید. در این بخش ۵ راهکار (۳ راهکار در ویندوزهای قدیمی) وجود دارد. وقتی روی The printer that I want isn’t listed در Control panel بزنید، این ۵ یا ۳ گزینه را مشاهده خواهید کرد.

پرینت نگرفتن چاپگر

My printer is a little older. Help me find it: زمانی که پرینتری قدیمی دارید، این گزینه را انتخاب کنید. ویندوز دوباره جستجویی انجام خواهد داد و اگر پرینتر را پیدا کند، فهرست دیگری برایتان می‌آید که باید نام آن را انتخاب کنید تا درایورش نصب شود.

Select a printer by name: برای انتخاب این گزینه باید نام کامپیوتر، شبکه اینترنت و پرینتر را بدانید. اگر نمی‌دانید از دیگر افراد یا کارمندان بپرسید. سپس به یکی از دو شکل زیر نام‌ها را وارد کنید:

  • نام کامپیوتر/ نام پرینتر
  • ابتدا http:// را وارد کنید. سپس نام کامپیوتر/ printers/ نام پرینتر/ printer. را وارد کنید.

نکته‌ای که در این بخش وجود دارد این است که بهتر است برای پرینتر خود نامی مشخص بگذارید. گاهی پرینترها صرفا به عنوان یک درایور با نامی مثل (:G) در کامپیوتر نمایان می‌شوند. بنابراین بهتر است برای پرینتر خود نامی مانند LaserJet 2030-Finance-PCL5 بگذارید.

Add a printer using a TCP/IP address or hostname: با انتخاب این گزینه صفحه Type a printer hostname or IP address برایتان می‌آید که در آن باید Hostname یا آدرس IP پرینتر را بدانید. پس از پر کردن فیلدها Next را بزنید. در شبکه خانگی می‌توانید آدرس IP پرینتر را از طریق Control panel آن و با پرینت Status report یا Built-in onboard web portal بگیرید.

پرینت نگرفتن چاپگر

سپس ویندوز جستجو را شروع می‌کند و فهرستی از دستگاه‌های سازگار با کامپیوتر را با نام برند و نوع آن برایتان می‌آورد. شما می‌توانید از این لیست نام برند و نوع پرینتر خود را انتخاب کنید. سپس Next را بزنید. در اینجا باید پرینتر به کامپیوتر وصل شود. اگر نشد از دو روشی که در ادامه توضیح می‌دهیم، استفاده کنید.

پرینت نگرفتن چاپگر

دو روش دیگر در برطرف کردن مشکلات پرینت نگرفتن در شبکه

همان طور که گفتیم دو گزینه دیگر برای حل مشکل عدم پرینت در شبکه وجود دارد. در صورتی که موارد پیشین مشکل را برطرف نکرد، از این دو گزینه استفاده کنید. این دو گزینه در ویندوزهای قدیمی‌تر وجود ندارد.

Add a Bluetooth, wireless or network discoverable printer: با استفاده از این گزینه می‌توانید دستگاه‌هایی را که در محدوده LAN شما وجود ندارند، به کامپیوتر وصل کنید. در این حالت ویندوز یک جستجوی اساسی انجام می‌دهد و گزینه‌های بیشتری از دستگاه‌ها را برایتان نمایش می‌دهد.

Add a local printer or network with manual settings: با انتخاب این گزینه باید به صورت دستی پرینتر خود را پیدا کنید. انجام این روش برای افراد مبتدی و ناآشنا پیشنهاد نمی‌شود.

اگر با ارور Paper jam مواجه می‌شوید، برای حل آن به مطلب آموزش روش‌های رفع مشکل گیر کردن کاغذ در پرینتر و اسکنر مراجعه کنید.

چرا پرینتر شبکه پرینت نمیگیرد؟ به علت مکان نامناسب پرینتر

پرینت نگرفتن چاپگر

مکان نامناسب ممکن است علت پرینت نگرفتن چاپگر در شبکه باشد. پیش از جا به جایی پرینتر را با کابل به کامپیوتر وصل کنید زیرا ممکن است مشکل از اینترنت باشد. در غیر این صورت، احتمال دارد مکان پرینتر نامناسب باشد و سیگنال وای فای در آن نقطه ضعیف باشد.

مسائل زیادی می‌توانند روی سیگنال وای فای تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، قرارگیری پرینتر در کنار یخچال می‌تواند دریافت و ارسال سیگنال را تحت تاثیر قرار بدهد. اگر پرینتر را درون کمد یا قفسه قرار دهید هم ممکن است روی سیگنال تاثیر بگذارد. حتی درهای ضخیم هم می‌توانند روی این موارد موثر باشند. بهتر است پرینتر را به مودم نزدیک کنید.

پرینت نگرفتن چاپگر

اگر مشکل پرینتر شما این است که صفحات را کامل چاپ نمی‌کند، برای برطرف کردن آن به مطلب آموزش حل مشکل پرینت ناقص و نصف صفحه در کامپیوتر مراجعه کنید.

رفع مشکل پرینترهای تحت شبکه با به روزرسانی و ریست کردن

برای رفع مشکل پرینترهای تحت شبکه بهتر است از بازگشت به کارخانه یا Reset factory استفاده کنید. البته این شیوه را به عنوان آخرین گزینه انجام دهید. با این روش تمامی تنظیمات پرینتر حذف خواهد شد و دوباره باید آن را تنظیم کنید. روش بازگشت به کارخانه در پرینترهای مختلف، متفاوت است. در نتیجه، باید دفترچه راهنما را مطالعه کنید یا در اینترنت جستجو کنید. به عنوان مثال، در برخی از مدل‌های پرینتر HP باید ده الی ۲۰ بار کلید پاور را در هنگام روشن شدن پرینتر فشار دهید.

پرینت نگرفتن چاپگر

راه حل دیگر این است که ویندوز خود را به روز رسانی کنید و از آخرین نسخه آن استفاده کنید. بسیاری از پرینترهای جدید دیگر با ویندوزهای قدیمی سازگاری ندارند. به عنوان مثال، ممکن است پرینتری که در سال ۲۰۲۰ تولید شده باشد، با ویندوز XP یا ویندوز ۷ سازگار نیست.

علاوه بر این، می‌توانید به سایت تولیدکننده پرینتر بروید و مدل چاپگر خود را جستجو کنید. سپس سازگاری دستگاه را با ویندوزهای مختلف ببینید. گاهی نیاز است که درایور پرینتر خود را آپدیت کنید. اگر آپدیتی وجود داشته باشد، در همان سایت بارگذاری می‌شود و شما می‌توانید آن را دانلود و نصب کنید.

مشکل عدم پرینت در شبکه به علت تعداد بالای فایل‌ها و حجم زیاد آن‌ها

گاهی علت پرینت نگرفتن چاپگر در شبکه بالا بودن حجم فایل‌ها است. وقتی فایلی حجم بالایی داشته باشد، زمان بیشتری برای پردازش می‌خواهد. علاوه بر این، گاهی چند فایل را پشت سر هم به پرینتر ارسال می‌کنیم. این مورد نیز موجب گاهی موجب ارور می‌شود و بهتر است به جای صبر کردن، آن را کنسل کنید.

پرینت نگرفتن چاپگر

سپس صبر کنید تا فایل‌های در حال چاپ، پرینت شوند و دوباره فایل را ارسال کنید. این کار علاوه بر به وجود آوردن این مشکل، گاهی موجب می‌شوند برگه‌ها به درستی پرینت نشوند، نصفه چاپ شوند یا برخی از برگه‌ها اصلا چاپ نشوند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وبعلت پرینت نگرفتن چاپگر در شبکه را بررسی کردیم و روش‌های حل این مشکل را آموزش دادیم. شما از کدام روش برای حل مشکل پرینت نگرفتن پرینتر استفاده کردید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا