آموزش

بررسی مضرات گذاشتن گوشی موبایل کنار یا بالای سر هنگام خواب

در دنیای امروز، تلفن‌های همراه 📱 تقریبا به یکی از اعضای بدن ما تبدیل شده‌اند. چک کردن شبکه‌ های اجتماعی، جستجوی در اینترنت و.. تقریبا باعث می‌شود که تلفن‌های همراه همواره در کنار ما باشند. در این مطلب لینک 2 دانلود ، به بررسی مضرات گذاشتن گوشی موبایل کنار یا بالای سر هنگام خواب می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آیا گذاشتن گوشی موبایل نزدیک سر و بدن هنگام خوابیدن ضرر دارد؟

Is It Harmful To Put A Mobile Phone Near The Head And Body While Sleeping?

استفاده از تلفن‌های همراه در تمام طول روز به امر اجتناب ناپذیری برای بسیاری از مردم تبدیل شده‌است. اما باید در نظر داشته باشید که در هنگام استراحت در شب، تا جای ممکن تلفن‌های همراه را دور از خود قرار دهید. وجود تلفن‌های همراه در کنار بدن در هنگام استراحت، اگر برای طولانی مدت ادامه داشته باشد، مضراتی را برای فرد به دنبال خواهد داشت. در ادامه به بررسی مضرات گذاشتن گوشی بالای سر هنگام خواب می‌پردازیم.

ایجاد اختلال در خواب از عوارض گذاشتن گوشی بالای سر هنگام خواب

بسیاری از افراد هستند که در رخت خواب و پیش از به خواب رفتن از تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کنند. بررسی‌های تجربی در روی برخی افراد در کشور آمریکا نشان داده‌است که به خواب رفتن این دست از افراد با اختلال جدی مواجه می‌شود.

دلیل این مسئله نیز آن است که مغز فرصت کافی برای استراحت کردن به دست نمی‌آورد. چرا که مغز مشغول تجزیه و تحلیل مطالبی است که در هنگام کار با تلفن همراه مشاهده کردید. گذاشتن گوشی کنار سر هنگام خواب نیز باعث می‌شود که وسوسه شوید از گوشی استفاده کنید. با دور کردن فاصله موبایل از بدن در هنگام خوابیدن می‌توانید جلوی این وسوسه شدن را نیز تا حدودی بگیرید.

خطرات گذاشتن گوشی کنار سر هنگام خواب

یکی دیگر از عوارض استفاده تلفن همراه قبل از خواب، قرار گرفتن در معرض نور آبی است. نور آبی باعث می‌شود که ترشح طبیعی ملاتونین در بدن با تأخیر انجام شود. ملاتونین ماده‌ای است که به صورت طبیعی در ساعات شب در بدن انسان ترشح پیدا می‌کند. اگر ترشح این ماده در بدن با تأخیر انجام شود، در فرآیند طبیعی خواب اختلال به وجود می‌آید.

آثار برهم خوردن چرخه طبیعی خواب نیز در طول روز با بی‌حالی و احساس سرگیجه خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود حداقل یک ساعت قبل از خوابیدن از تلفن همراه استفاده نکنید. اگر مجبور هستید که تا ساعات پایانی شب از تلفن همراه خود استفاده کنید، استفاده از فیلتر نور آبی در شب هنگام گزینه مناسبی برای شما است.

قرار گرفتن در معرض اشعه‌های خطرناک از عوارض گذاشتن گوشی زیر سر

شاید شما هم بارها شنیده باشید که تلفن‌های همراه اشعه‌های سرطان‌زا از خود ساطع می‌کنند. باید به این نکته اشاره کرد که دلیل علمی قطعی برای این مسئله تا کنون ارائه نشده‌است. البته تحقیقات تجربی زیادی در این زمینه انجام شده‌است. به عنوان مثال در یک تحقیق در موسسه سم‌شناسی آمریکا در سال ۱۹۹۹ میلادی تعدادی موش را در معرض امواج رادیویی تلفن همراه قرار دادند. پس از مدتی مشخص شد که تومورهای خوش‌خیم و بدخیمی در قلب، مغز و کلیه‌ای موش‌ها به وجود آمد.

با این حال سازمان FDA آمریکا اشاره کرده‌ است که قریب به ۳۰ سال مطالعه آنها روی امواج رادیویی تلفن همراه، شواهدی دال بر سرطان زا بودن این امواج را ارائه نداده‌ است. در صورت استفاده از تلفن همراه مقداری اشعه غیر یونیزه منتشر می‌شود. در حال حاضر تنها عارضه قطعی که در خصوص این امواج قابل مشاهده است، داغ شدن تلفن همراه است که اگر در مجاورت بدن قرار گیرند، باعث گرم شدن گوش یا دست شما میشوند.

مضرات گذاشتن گوشی بالای سر هنگام خواب

اما آنچه مسلم است، این موضوع است که هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره سرطان‌زا بودن امواج رادیویی تلفن‌های همراه صحبت کرد. ولی آنچه که می‌توان درباره آن با قطعیت اظهار نظر کرد، این موضوع است که هر گونه عوارض خوابیدن کنار گوشی موبایل، در طولانی مدت رخ خواهد داد.

دکتر لاری جونک،‌ متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه میشیگان آمریکا معتقد است که از زمان عمومی شدن استفاده از تلفن‌های همراه در کشورهای مختلف، افزایش ملموسی در میزان بیماری‌های ناشی از تومور مغزی مشاهده نشده است. با این وجود برخی محققین دیگر نظیر جوئل مسکوویتس‌ (مدیر مرکز بهداشت خانواده و جامعه دانشگاه کالیفرنیا) معتقد هستند که امواج الکترومغناطیسی که از تلفن‌های همراه ساطع می‌شوند، مضر هستند.

البته تنها مشکلی که امواج الکترومغناطیسی تلفن‌های همراه ممکن است ایجاد کنند، مربوط به تومورهای مغزی نیست. بلکه برخی مطالعات جدید نشان داده‌است که تلفن‌های همراه هوشمند، می‌توانند عوارضی برای گردن افراد نیز به وجود بیاورند. اما واقعیت این است که هیچکدام از این مطالعات به طور قطع قابل اثبات نیستند.

راه‌حل برای مصون ماندن از عوارض گوشی موبایل

شاید اصلی‌ترین عاملی که مانع از به نتیجه رسیدن تحقیقات تجربی مینشود، پیشرفتهایی روزمره ای است که در فناوری تولید تلفنهای همراه مورد استفاده قرار میگیرد. برخی از محققان نیز معتقدند که خطرات گذاشتن گوشی کنار سر هنگام خواب برای کودکان بیشتر است.

پیشنهاد کلی ما این است که حتی اگر از تلفن همراه به عنوان ساعت زنگ‌دار استفاده می‌کنید، در زمان خواب آن را روی حالت هواپیما قرار دهید. به این ترتیب رد و بدل شدن سیگنال در تلفن همراه شما متوقف می‌شود. توصیه دیگر نیز این است که برای صحبت کردن طولانی‌ مدت با تلفن همراه از هندزفری استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب به بررسی مضرات گذاشتن گوشی موبایل کنار یا بالای سر هنگام خواب پرداختیم. شما هم از آن دسته افرادی هستید که همواره در هنگام استراحت، تلفن همراه خود را کنار سر میگذارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا